RU EN UA
Записаться на консультацию
Прикрепить документ
Загрузить Изменить Удалить
Очистить
Блог
Кудрявцев Павло - керуючий партнер

Специализация: цивільне право, кримінальне право, виборче право

Образование: Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2003

Записей в блоге: 63 Смотреть все записи

Нікчемність правочину встановлюється законом, а не актами податкових перевірок

Орган податкової служби не має права самостійно визнавати правочин нікчемним. Разом з тим, фіскали і далі зловживають у актах перевірок посиланнями на невстановлену у визначеному законом порядку нікчемність правочинів.

Нагадаємо, що визнання під час перевірки податковим органом нікчемними правочинів знаходиться за межами здійснення ним контролю дотримання податкового законодавства. За наявності ознак нікчемності правочину, податкові органи мають право та повинні звертатися до судів з позовами про стягнення в дохід держави коштів, отриманих по правочинах, здійснених з метою, що свідомо суперечить інтересам держави і суспільства, посилаючись на їх нікчемність, а не класти власний висновок в основу податкового правопорушення та визначати на цій підставі грошове зобов'язання. Зазначена позиція є усталеною, наведена постановою Верховного Суду України від 06 листопада 2009 року №9.

Верховний Суд не відступає від вищезгаданої позиції. Так, у постанові від 4 грудня 2018 року по справі №813/2230/13-а серед іншого зазначено таке. Оцінюючи посилання податкового органу на нікчемність правочинів, суди попередніх інстанцій здійснили системній аналіз положень статей 202, 203, 204, 228 Цивільного кодексу України, дійшли до висновку, що підстави нікчемності правочину встановлюються законом, а не актами податкових перевірок. Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що визнання правочинів нікчемними знаходиться за межами компетенції податкового органу.

Також, у постанові від 13 листопада 2018 року по справі №820/16176/14 Верховний Суд наголошує: доводи податкового органу щодо недійсності договорів є неприйнятними з огляду на те, що самостійне визнання їх такими знаходиться за межами компетенції цього органу, а належних доказів, а саме обвинувального вироку суду, рішення суду про стягнення одержаного за нікчемним правочином або рішення суду про визнання правочину недійсним, відповідачем не надано.

У постанові від 13 березня 2018 року по справі №2а-14508/11/2670 Верховний Суд вказує: жодним законом не передбачено право органу державної податкової служби самостійно, в позасудовому порядку, визнавати нікчемними правочини і дані, вказані платником податків в податкових деклараціях.

Читайте також:

Адміністративний арешт припиняється, якщо податківці не звернулися до суду для його обґрунтування протягом 96 годин

Податківці склали акт перевірки: що робити?

Щодо строків оскарження в суді рішень фіскального органу

Протягом якого терміну необхідно сплатити донараховані суми податків у разі судового оскарження рішення про таке донарахування?

Податківці порушують закон частіше, ніж Вам здається. Захистіть свій бізнес - при виникненні спору з фіскальними органами зверніться за консультацією до податкового адвоката.

12. 12. 2018
|
5
/
3
| 0 комментариев |